Κυριακή των Απόκρεω σήμερα... Το κείμενο που ακολουθεί προέρχεται από έναν συμπατριώτη μας και αναφέρεται στο γνωστό, και συχνά παρεξηγημένο, θέμα που είναι σχετικό με τις ημέρες αυτές...
Για μία ακόμη χρονιά και υπό τον απόηχο διαφόρων δυσάρεστων γεγονότων κοινωνικών, πνευματικών, οικονομικών, φτάσαμε στην μεγάλη πάλη, στον μεγάλο αγώνα που θα δώσει ο καθένας από εμάς, όντας χριστιανός.. Διανύουμε ήδη το τέλος της περιόδου προετοιμασίας, δηλαδή του Τριωδίου, και πλησιάζουμε πλέον προς την 7η Μαρτίου, την αρχή της νηστείας της 40-ήμερης και υψοποιού.
Το θέμα είναι ότι σήμερα κάποιοι χριστιανοί (ευτυχώς λίγοι, αν και αυξάνονται εκείνοι που αγνοούν) δεν ξέρουν τι σημαίνει νηστεία, ποια είναι η ωφέλειά της, ποια είναι τα αποτελέσματά της. Η Εκκλησία, έχει ορίσει κάποιες νηστείες πάντα συνδυασμένες με μεγάλες εορτές (π.χ. των Χριστουγέννων, η 15-ήμερη της Παναγίας, και φυσικά η κορυφαία των νηστειών, αυτή του Πάσχα), επιδιώκοντας με αυτές την κατάλληλη προετοιμασία και πνευματική ανάταση του αγωνιζόμενου χριστιανού. Δυστυχώς, συμβαίνει το άκρως αντίθετο: αντί δηλ. της προετοιμασίας, του ξεκινήματος αυτού για τη νηστεία και τον πνευματικό αγώνα, πολλοί επιθυμούν την μέθη, την κρεπάλη και τα λοιπά που συνηθίζονται στα κατά τόπους καρναβάλια (ένα γνωστό, μάλιστα, καρναβάλι στους βορείους δήμους μας πραγματοποιείται στην αρχή της νηστείας, …την Καθαρά Δευτέρα!!). Είναι τυχαίο που αυτά γίνονται γύρω από την περίοδο αυτή; Ας προβληματιστεί, λοιπόν, ο καθένας σχετικά με το γιατί…
Ας επανέλθουμε, όμως, και πάλι στο θέμα μας. Η νηστεία του Πάσχα, η μεγάλη Τεσσαρακοστή δηλαδή, ξεκινά την Καθαρά Δευτέρα από την οποία σταματούμε να καταλύουμε κρέας, αυγά, γάλα, τυρί και λάδι μέχρι και το Μεγάλο Σάββατο το βράδυ,, ενώ μονάχα τα Σαββατοκύριακα επιτρέπεται το λάδι και το ψάρι, χωρίς αυγά και γάλα του Ευαγγελισμού και την Κυριακή των Βαΐων. Να σημειωθεί ότι ο κάθε χριστιανός εννοείται πως έχει πνευματικό πατέρα, στον οποίο εξομολογείται και συμβουλεύεται, ώστε με τον τρόπο αυτό να καθοριστεί από τον ιερέα η νηστεία του χριστιανού ανάλογα με τις δυνάμεις του, την κατάσταση της υγείας του ή άλλων παραγόντων.
Η νηστεία μας δόθηκε από τον ίδιο τον Χριστό, ο οποίος έδωσε το παράδειγμα με την δική του νηστεία: «νηστεύσας ἡμέρας τεσσαράκοντα καί νύκτας τεσσαράκοντα, ὕστερον ἐπείνασε» (Ματθ. 4,2). Είναι φυσικά και αυτός ένας λόγος που νηστεύουμε, αλλά η νηστεία είναι κυρίως κάθαρση ψυχής και σώματος, εχθρός των παθών και των αμαρτιών, ενώ στο Ευαγγέλιο επισημαίνεται η δύναμή της στο περιστατικό με τους μαθητές του Χριστού οι οποίοι δεν μπόρεσαν να θεραπεύσουν ένα νέο που κατείχετο από δαιμόνια: Καὶ εἰσελθόντα αὐτὸν εἰς οἶκον οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ ἐπηρώτων αὐτὸν κατ᾿ ἰδίαν, ὅτι ἡμεῖς οὐκ ἠδυνήθημεν ἐκβαλεῖν αὐτό. καὶ εἶπεν αὐτοῖς· τοῦτο τὸ γένος ἐν οὐδενὶ δύναται ἐξελθεῖν εἰ μὴ ἐν προσευχῇ καὶ νηστείᾳ. (Μάρκ. θ΄, 17-31) Τι άλλο αποδεικτικό χρειάζονται αυτοί που λέγουν ότι η νηστεία δεν ωφελεί σε τίποτε και ότι δεν αναφέρεται πουθενά στα κείμενα; Αναφέρεται όχι μόνο στο Ευαγγέλιο αλλά και στα κείμενα διαφόρων θαυματουργών πατέρων οι οποίοι ομίλησαν για την νηστεία και την ωφέλειά της:
"Η νηστεία ενισχύει την προσευχή. Γίνεται φτερό στην πορεία της προς τον ουρανό. Είναι μητέρα της υγείας, παιδαγωγός της νιότης, στολίδι των γηρατειών. Είναι συνοδοιπόρος των ταξιδιωτών και ασφάλεια των συγκατοίκων. Ο άνδρας δεν αμφιβάλλει καθόλου για τη συζυγική πίστη της γυναίκας του, όταν τη βλέπει να συζεί με τη νηστεία. Η γυναίκα δεν λιώνει από ζήλεια, όταν βλέπει τον άνδρα της να νηστεύει. Ποιος ζημιώθηκε ποτέ από τη νηστεία; Υπολόγισε την οικονομική κατάσταση του σπιτιού σου σε μια ημέρα νηστείας. Υπολόγισέ την και σε μια συνηθισμένη ημέρα. Θα διαπιστώσεις έτσι εύκολα, πόσο μεγάλο κέρδος έχεις με τη νηστεία. Ας επιτρέψει λοιπόν και η σάρκα μια μικρή ανάπαυλα στο στόμα. Ας κάνει μια μικρή ανακωχή αυτή, που, όταν χορτάσει, φιλοσοφεί γύρω από την εγκράτεια, ενώ, όταν πεινάσει, ξεχνάει όσα δέχτηκε πριν." (Αγ. Βασιλείου, Λόγος περί νηστείας.)
Η νηστεία δεν γίνεται μόνο στην τροφή, αλλά σε όλα, νηστεία λόγων και πράξεων. Νηστεία, φυσικά, συνδυασμένη με προσευχή, εκκλησιασμό και παύση των παθών, ώστε η ψυχή του χριστιανού να λάμψει, να καθαριστεί, συμμετέχοντας και στα μυστήρια της Εκκλησίας, την εξομολόγηση, την θεία κοινωνία, για να υποδεχτεί με την πρέπουσα τιμή την Ανάσταση του Χριστού, προμηνύοντας τη δική του ανάσταση, την ανάσταση της δικής του ψυχής.
Καλές Αποκριές, καλό ξεκίνημα και καλό πνευματικό αγώνα!
Ρασσιάς Ιωάννης
Ιεροσπουδαστής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου